21st Century Skills - fremtidens kompetencer

Velkommen til et univers af viden og værktøjer om fremtidens kompetencer baseret på vores forsknings- og udviklingsprojekter gennemført på Erhvervsakademi Aarhus fra 2013 til 2025.

Hvilke kompetencer kræves for at trives og lykkes i det 21. århundredes arbejdsmarked? 

Det spørgsmål får du vores bud på gennem vores forsknings- og udviklingsprojekter. 

Projekterne udforsker, hvordan studerende bedst udvikler de personlige, sociale og faglige kompetencer, der er afgørende i en verden præget af teknologiske og samfundsmæssige forandringer.

Projekterne er opdelt i 5 temaer:

  1. Personlige kompetencer: Danner grundlaget for læring og udvikling.
  2. Teamsamarbejde: nøglen til at løse komplekse problemstillinger i fællesskab.
  3. Professionelle færdigheder: Sikrer, at teori omsættes til handling.
  4. ESG-kompetencer: Afgørende for at arbejde ansvarligt og bæredygtigt.
  5. Motivation: Drivkraften bag læring - uden motivation bliver udvikling og læring udfordret.
21St Century Learner

Charles Fadels 4-dimensionale model

Charles Fadels 4-dimensionale model for undervisning og læring i en AI-drevet verden udgør en fælles ramme for projekterne. 

Modellen kombinerer:

  • Viden: Hvad vi forstår.
  • Færdigheder: Hvad vi kan.
  • Karakteregenskaber: Hvordan vi agerer.
  • Metakognition: Hvordan vi reflekterer over egen læring og udvikling, samt understreger, at motivation er afgørende for læring.

Credit: Four-Dimensional Education Source: Center for Curriculum Redesign, Charles Fadel, 2015.

Professionelle kompetencer

Usikkerhed og forandring er blevet grundvilkår i det 21. århundredes arbejdsmarked. For at kunne trives i denne virkelighed kræves professionelle færdigheder i form af faglig viden, kreativitet, kritisk sans, samarbejde, kommunikation samt evnen til at håndtere det uforudsigelige med åbenhed og handlekraft.

I en række projekterne har der været fokus på at styrke studerendes kompetencer til at navigere i en verden præget af kompleksitet og forandring. Projekterne har udviklet strategier og værktøjer, der understøtter undervisere i at skabe læringsmiljøer, hvor usikkerhed bliver en positiv og kreativ drivkraft og opbygger studerendes omstillings- og handlekompetencer gennem entreprenørskab som metode.

Projekterne giver konkrete redskaber til at ruste fremtidens arbejdsstyrke til at navigere i det ukendte – ikke ved at eliminere usikkerhed, men ved at lære at bruge den konstruktivt.

Studerende Uddannelse Aarhus Jordbrug 0002

PUNC

Professional UNcertainty Competences: Projektet formål var at give undervisere strategier, værktøjer og metoder til at udvikle læringsmiljøer, der fremmer de studerendes færdigheder og kompetencer til at se usikkerhed som en positiv, generativ kraft, der kan overvinde og tackle den volatile, usikre, komplekse og flertydige verden, vi befinder os.

Læs mere her

Inspirationsmateriale til PUNC-projektet

Efteruddannelse Kursister Øvelse 2021 1934

Kursusmateriale: Facilitate for the future (pdf)

En guidebook til at skabe et hybrid læringsmiljø i en VUCA verden
Efteruddannelse Fordybelse 529

Artikel: Develop your PUNC with the Professional UNcertainty Competence Framework (pdf)

Develop your PUNC with the Professional UNcertainty Competence
Efteruddannelse Hænder 450

E-bog: Professional UNcertainty Competence Framework (pdf)

PUNC Competence Framework
Efteruddannelse Computer 08

Litteraturreview: PUNC Competence Framework Literature Review (pdf)

PUNC Literature Review
Efteruddannelse Computer 007

Visualisering: PUNC framework: three-parts strategy (pdf)

PUNC Visual
Efteruddannelse Fordybelse 514

Rapport: PUNC Competence Framework Survey Report (pdf)

PUNC Survey Report
Studerende Professionsbacheloruddannelse It Arkitektur 0757

ESCAPE

Operationel entreprenørskabsstrategi: ESCAPE er et udviklingsprojekt, støttet af Fonden for Entreprenørskab, hvis formål er at udvikle de studerendes omstillings- og handlekompetencer til at møde en verden, der i stigende grad er usikker og uforudsigelig. ESCAPE står for: Entrepreneurship and Skills for the 21st Century in Academic Profession Education.

Læs mere her

Inspirationsmateriale til ESCAPE-projektet

Efteruddannelse Fordybelse 539

Litteraturstudie: ESCAPE - operationel entreprenørskabsstrategi (pdf)

Working Paper Operationel Entreprenørskabsstrategi
Studerende Uddannelse Aarhus Serviceøkonom 006

Strategi: Entreprenørskabsstrategi for Erhvervsakademi Aarhus

Entreprenørskabsstrategi for Erhvervsakademi Aarhus
Studerende Uddannelse Aarhus Serviceøkonom 248

Valgfag: Fra tanke til handling (pdf)

Valgfag Fra Tanke Til Handling
Studerende Uddannelse Aarhus Serviceøkonom 279

Præsentation: Fra tanke til handling (pdf)

Præsentation Fra Tanke Til Handling

Personlige kompetencer

I en række metaprojekter har vi undersøgt, planlagt og testet, hvordan vi kan arbejde aktivt for en bredere implementering af et fælles sprog for uddannelse i personlige kompetencer og integrere det i vores fuldtidsuddannelser for at understøtte de studerendes faglige og personlige udvikling.

Metalæringsprojekterne har fokus på personlige kompetencer og karakteregenskaber, hvor målet er en planlægning og konceptualisering af arbejdet med 21st Century Skills på hele Erhvervsakademi Aarhus.

Relaterede projekter

Læs mere om projekterne nedenfor.

21st Century Skills - karakteregenskaber i fuldtidsuddannelser

21st Century Skills - karakteregenskaber i fuldtidsuddannelser

I projektet undersøges det, hvordan Erhvervsakademi Aarhus kan arbejde aktivt for en bredere implementering af et fælles sprog for uddannelse i personlige kompetencer og karakteregenskaber på vores fuldtidsuddannelser.

21st Century Skills - karakteregenskaber i fuldtidsuddannelser
21st NextGen - Integration af 21st Century Skills i vores uddannelser

21st NextGen - Integration af 21st Century Skills i vores uddannelser

Projektet skal udvikle konkrete, didaktiske værktøjer, der understøtter integration af de personlige kompetencer i undervisningen og skabe et fælles fagligt fundament for arbejdet med 21st Century Skills.

21st NextGen - Integration af 21st Century Skills i vores uddannelser
BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse

BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse

Forskningsprojektet undersøger, hvordan man kan opnå bred implementering af forskningsresultater om karakteregenskaber med afsæt i 4 dimensional uddannelsesmodellen.

BOOST 3.0 – 4 dimensional uddannelse
BOOST Potentialet – karakterdannelse til det 21. århundredes arbejdsmarked

BOOST Potentialet – karakterdannelse til det 21. århundredes arbejdsmarked

Forskningsprojektet giver anbefalinger til, hvordan uddannelsesinstitutioner og potentielt aftagervirksomheder kan arbejde aktivt og professionelt med at styrke de personlige karakteregenskaber, der efterspørges for at lykkes i det 21. århundrede.

BOOST Potentialet – karakterdannelse til det 21. århundredes arbejdsmarked

Teamsamarbejde

Kompetencer inden for tværfagligt teamsamarbejde er centrale på fremtidens arbejdsmarked, hvor komplekse problemstillinger kræver samarbejde på tværs af faggrænser.

Gennem en række udviklingsprojekter har vi arbejdet med at udvikle og teste konkrete værktøjer, der understøtter effektivt samarbejde i tværfaglige teams på videregående uddannelser.

Projekter og inspiration

Studerende Uddannelse Aarhus Finans 0493

Eksperter i teams

Eksperter i teams er et innovativt undervisningskoncept, der udvikler de studerendes kompetencer inden for tværfagligt teamsamarbejde – en meget efterspurgt kompetence i erhvervslivet. Gennem praksisnære virksomhedscases fra virksomheder og organisationer lærer de studerende at arbejde på tværs af fagligheder, styrke deres evner inden for innovation, facilitering og gruppedynamik.

Projektet er finansieret af Nordplus Horizontal, et program, der støtter tværsektorielle samarbejder på tværs af landegrænser i Norden og Baltikum.

Experts in Teams
Efteruddannelse Fordybelse 539

Værktøjshæfte: 20 effektive teamværktøjer

Værktøjshæftet er udarbejdet på baggrund af de erfaringer med teamsamarbejde, som undervisere, virksomheder og studerende har fået i forløbet Eksperter i teams på Erhvervsakademi Aarhus fra 2013-2018. Det indeholder en række let anvendelige værktøjer til facilitering af samarbejde i tværfaglige teams, og værktøjerne og øvelserne er afprøvet på Erhvervsakademi Aarhus gennem flere år. 

Værktøjshæfte: 20 effektive teamværktøjer
Efteruddannelse Gruppearbejde 059

Nordic experts in teams

This website is the result of the exemplary cross-sectoral, cross-border project Interdisciplinary Teamwork Skills and Innovation Processes, funded by Nordplus Horizontal.

The Nordic higher education network

Bæredygtighedskompetencer

Hvordan klædes studerende bedst på til at arbejde med bæredygtighed i praksis?

Bæredygtighedskompetencer handler ikke kun om viden om klima, miljø og sociale forhold – det handler også om evnen til at tænke systemisk, handle ansvarligt og omsætte intentioner til handling.

I en række projekter undersøges, hvordan de kompetencer kan udvikles i undervisningen:

  • Hvilke læringsmetoder kan fremme en handlekraftig tilgang til bæredygtige udfordringer?
  • Hvordan kan fremskridt måles, så udviklingen af bæredygtighedskompetencer bliver en integreret del af undervisningen?

I projekterne er der opsamlet viden, udviklet metoder og konkrete værktøjer, der kan inspirere undervisere og uddannelsesinstitutioner til at styrke de kompetencer, der er afgørende for at skabe en mere bæredygtig fremtid.

Inspiration

EDUGreen: Entreprenørskab og Bæredygtighed i Uddannelser

EDUGreen: Entreprenørskab og Bæredygtighed i Uddannelser

I EDUGreen projekter undersøger vi, hvad bæredygtighedskompetencer er, og hvordan de kan udvikles med udgangspunkt i den eksisterende viden om entreprenørielle kompetencer og entreprenørielt mindset.

EDUGreen: Entreprenørskab og Bæredygtighed i Uddannelser
Identifikation af nøglekompetencer for succes inden for ESG

Identifikation af nøglekompetencer for succes inden for ESG

Projektet afdækker centrale kompetencer for succes i ESG-karrierer og bidrager til uddannelsesudvikling for at matche arbejdsmarkedets krav.

Identifikation af nøglekompetencer for succes inden for ESG

Motivation

Motivation er en afgørende faktor for studerendes læring og trivsel, men mange oplever perioder med dalende engagement i deres uddannelse.

Vi har undersøgt, hvad der påvirker erhvervsakademistuderendes motivation, hvilke konsekvenser det har, og hvordan vi kan styrke den. Målet er at give undervisere og institutioner nye handlemuligheder for at understøtte et mere motiverende og engagerende studiemiljø.

Studerende Uddannelse Aarhus Serviceøkonom 309

BOOST motivationen

I projektet BOOST Motivation undersøges det, om de studerende på Erhvervsakademierne i Danmark oplever, at de mangler motivation. I så fald, hvilke konsekvenser har det? 

Formålet med projektet er at give konkrete anbefalinger til en motivations- og læringsfremmende pædagogisk praksis på erhvervsakademierne.

Læs mere her

Inspirationsmateriale

8Motivationsboostere

E-bog: BOOST motivationen - 8 motivationsboostere

E-bog: BOOST motivationen - 8 motivationsboostere
Telefon Studerende 1314

Debatindlæg: Fjern mobiltelefonen, og få motiverede elever

Debatindlæg: Fjern mobiltelefonen, og få motiverede elever
Studerende Uddannelse Aarhus Serviceøkonom 293

Artikel: Uden mobiler genfinder studerende motivationen

Artikel: Uden mobiler genfinder studerende motivationen
Studerende Uddannelse Aarhus Jordbrug 0093

Artikel: Klasseledelse - ikke kun for børn

Artikel: Klasseledelse - ikke kun for børn
Studerende Uddannelse Aarhus Serviceøkonom 345

Artikel: De unges motivation er også en ledelsesopgave

Artikel: De unges motivation er også en ledelsesopgave

Har du spørgsmål, så kontakt:

Mette Risgaard Olsen

Telefon

7228 6233

Stilling

lektor

Har du spørgsmål, så kontakt:

Susanne Østergaard Olsen

Telefon

7228 6231

Stilling

lektor