Studerende Uddannelse Aarhus DIKON 19

Small Data - Big Business?

Webshops skal anvende small data effektivt i deres forretningsudvikling.

Dette forskningsprojekt vil undersøge, hvordan små og mellemstore webshops kan anvende small data effektivt i deres forretningsudvikling.

Projektet vil bidrage med ny, praksisbaseret viden om et forretningsmæssigt relevant felt på baggrund af teoretiske forundersøgelser og interviews med eksperter og førende webshops inden for området.

Data, og den rette anvendelse af data, er ifølge mange en opskrift på succes for forretninger. Litteraturen og udenlandske erfaringer konkluderer, at der er fordele ved korrekt tolkning og anvendelse af enorme datamængder (fx til optimering af kundeprofiler, processer og målrettede marketingsindsatser), men spørgsmålet er hvordan?

Small data udvikler forretningen online

Big data er på alles læber og signalerer i sig selv store og omfattende investeringer – hvilket kan virke afskrækkende for især små og mellemstore virksomheder (SMV'er). Hos SMV’er kan det omvendt være væsentligt med en øget forståelse for og brug af small data i forretningsudviklingen.

Small data er data, som virksomhederne selv har adgang til og ressourcer til at analysere og anvende. Dette kan eksempelvis være virksomhedernes salgshistorik, kundeadfærd mv.

Det er projektets formodning, at mange webshops vil se nye muligheder for deres forretning ved at anvende data. Brugen af small data kan blandt andet øge salget til eksisterende kunder, personalisere og forbedre kundeværdi- og oplevelser i webshops.

Hvad er big data?

Big data betegner indsamling, analyse og fortolkning af enorme mængder data for at forbedre virksomhedens performance. Big data kan fx være interne eller offentlige data som e-mails og sociale medier.

Instruktionsguide til små og mellemstore webshops

Projektet vil udvikle en instruktionsguide til webshops på baggrund af opnåede resultater. Derudover vil projektet:

  • bidrage til en større forståelse for og anvendelse af data i webshops forretningsudvikling med fokus på kunderne.
  • have en positiv effekt på webshops fremtidige praksis, salgstal og konkurrenceevne.
  • bidrage til den aktuelle forskning på området – ikke mindst ved at koble en praksisnær tilgang til et til tider abstrakt begreb.
  • bidrage med viden i form af cases til undervisningsbrug.

Samarbejde med Aarhus Universitet

Interviewede webshops og eksperter

Projektperiode 

  • Projektperiode: oktober 2014 – juni 2016

Projektleder:

Gitte Damgaard

Telefon

7228 6218

Stilling

lektor

Skab Vækst

E-bog: Skab vækst i webshoppen

Få 10 gode råd til at anvende data og skabe vækst i din webshop

Hent e-bog

Bliv inspireret

Dyk ned i vores andre praksisnære projekter og e-bøger.

Projekter

Projekter

Få ny viden i vores mange forsknings- og innovationsprojekter

Projekter
E-bøger

E-bøger

Her finder du vores e-bøger, der indeholder de vigtigste resultater og viden fra vores forsknings- og innovationsprojekter.

E-bøger

Se alle forskningsprojekter fra de danske erhvervsakademier på EA Viden

Besøg EA Viden