Man skal kunne lide at være opgaveknuser
Markus Winterberg opdagede, at han tændte på at løse udfordringer med it, da han arbejdede som it-supporter i en salgsvirksomhed. Nu studerer han til datamatiker og er godt på vej mod drømmen om at uddanne sig indenfor it-sikkerhed.
Det var Markus Winterbergs tidligere it-kollegaer, der anbefalede den 2 ½ -årige erhvervsakademiuddannelse datamatiker, da han som ufaglært it-supporter skulle beslutte, hvilken karrierevej han skulle vælge.
Men det med at kode føltes ikke helt oplagt for 27-årige Markus, for han havde ikke programmeret, inden han startede på Erhvervsakademi Aarhus. Dét kom han hurtigt til på uddannelsen.
Du kommer straks i gang med at kode
”Hvis du vil lære at programmere, så lærer du det her. Og hvis du kan programmere i forvejen, så lærer du at programmere rigtigt, så du undgår spaghettikode - altså koder, andre ikke forstår. Det fede er, at du kommer tidligt i gang med at kode noget, du rent faktisk kan bruge til noget,” fortæller Markus, der går på tredje semester.
Markus’ ansigt lyser op, og talen bliver hurtigere, når han fortæller om de projekter, han har arbejdet på de første tre semestre.
”Vi lærer ret hurtigt at bygge et system. Vi har for eksempel bygget et yatzi og lavet et kasseapparatsystem til lagerstyring for et bryghus som en del af et skoleprojekt. Det her studie er meget learning by doing, man kan simpelthen ikke læse sig til det hele,” fortæller Markus.
Klasseundervisning er fedt!
Hans dag på datamatikeruddannelsen starter i klassen, hvor en underviser gennemgår dagens lektier. Bagefter får de studerende opgaver, de skal selv løse ved hjælp af kodning på skolen eller hjemme.
”Klasseundervisningen er fedt. Det, at vi gennemgår noget sammen og så prøver vi det, siger Markus og fortsætter, ”det er svært - ofte ved man ikke, hvor man skal starte. Man skal kunne lide at være opgaveknuser for at læse til datamatiker.”
Gode muligheder med datamatikeruddannelsen
Markus og hans studiekammeraterne arbejder som oftest sammen i grupper om opgaverne. Her er plads til mange forskellige studerende, og selvom han er lidt ældre end gennemsnittet, mærker han ingen forskel.
”På det her studie finder man sammen med dem, som man fungerer godt sammen med. I min gruppe bliver vi som regel på erhvervsakademiet efter undervisning og laver opgaverne sammen. Vi er gode til at hjælpe hinanden,” fortæller den kommende datamatiker.
Hans plan er at læse videre, når han er færdig med datamatikeruddannelsen. Han har altid synes, det var spændende med cybercrime, og han vil gerne tage en professionsbachelor i it-sikkerhed og arbejde med projektledelse i it-sikkerhed, når han er færdig.