Ny e-commerce-uddannelse godt fra start
Erhvervslivet har efterspurgt dem i årevis. Nu er 82 startet på ny og længe ventet uddannelse.
"Tillykke med jeres nye studie. Danmark har brug for jer."
Sådan lød det fra Mie Bilberg, DI's ekspert i e-eksport, til de 82 spændte unge, der for nylig havde første studiedag på Danmarks første professionsbacheloruddannelse i e-commerce og digital marketing.
Uddannelsen er udviklet på opfordring fra erhvervslivet, som i stigende grad efterspørger specialister med indsigt i e-commerce.
"Jeg blev glad for at se de unges ild i øjnene og engagement. Det lover godt for fremtiden," siger Mie Bilberg.
På uddannelsen lærer de studerende at udvikle e-handelsplatforme til både B2B og B2C, mestre digital markedsføring og anvende data til at optimere kunderejsen og de digitale handelsløsninger. Digital eksport fylder også i pensum.
Stor efterspørgsel på e-commerce-specialister
Ifølge Dansk Industri mangler hver femte danske virksomhed medarbejdere inden for e-commerce. Problemet er særligt udbredt blandt de større virksomheder, hvor hver tredje e-commerce-stilling er ubesat. Dette fører til tabt salg og markedsandele – både i Danmark og internationalt.
Fire gange så mange ansøgere som pladser
Interessen for uddannelsen har været overvældende. Med 333 ansøgere til blot 82 pladser kunne hver stol have været besat fire gange.
"Manglen på e-commerce-talent er en væsentlig væksthæmmer. Derfor er vi meget tilfredse med, at så mange unge har valgt at søge ind på denne uddannelse," siger Mie Bilberg, chefkonsulent og DI’s ekspert i e-commerce.
Læs også: Ansøgerstorm til ny e-commerce-uddannelse
De første dimittender forventes færdiguddannet i januar 2028, men allerede i 2026 vil de søge ud i praktik.