Designguide
Erhvervsakademi Aarhus’ designguide er en værktøjskasse til alle, der arbejder med akademiets visuelle udtryk på tværs af medier, kanaler og platforme.
Formålet med designguiden er at gøre det let at skabe god visuel kommunikation, hvor det samtidig er tydeligt, at afsenderen er Erhvervsakademi Aarhus.
Designguiden er inddelt i otte afsnit:
- logo og narrativ
- supergrafik
- skrifttyper
- farver
- billedstil
- papir
- inspiration
- download
Scroll ned og find alle afsnit - eller brug menuen og gå direkte til det enkelte indhold.
Logo og narrativ
Erhvervsakademi Aarhus' logo er sammensat af et grønt bomærke bestående af tre cirkler og et særligt designet gråt navnetræk.
Bomærket ”de tre cirkler” symboliserer forløsningen af et potentiale. Et potentiale som ved den rette stimulering har store udviklings- og valgmuligheder.
Typografien i navnetrækket er ikke baseret på en eksisterende skrifttype, men er specielt designet til formålet.
Logovarianter
Primære logo: Logoet er udformet med navnetrækket på to linjer. Det findes i en dansk version, en engelsk version samt i en version, der kombinerer navnetrækket på både dansk og engelsk. Vælg det logo, som passer til den målgruppe, du er i kontakt med.
Sekundære logo: Der findes varianter af logoet, hvor navnetrækket står på en enkelt linje eller spredt over tre linjer. Dette opfylde behovet for et dynamisk logo - fx til brug på sociale medier og web. Der findes desuden en udgave af logoet, der består af en kombination af kulisse og bogmærke. Dette logo er dekorativ, men også pladskrævende, og skal derfor bruges med omhu. Læs mere om kulissen under afsnittet supergrafik.
Logo-pakker med de forskellige varianter kan hentes under "Download".
Afstand
Generelt bør afstanden fra logo til kant være mindst halvdelen af bomærkets bredde. Dog kan visse formater være for små til at overholde denne regel. I de tilfælde vurderer du, hvilken løsning der fungerer bedst til det pågældende format under hensyntagen til, at logoet skal fremstå tydeligt og ikke være ”klemt inde”.
Logo-pakker med de forskellige varianter kan hentes under "Download".
Supergrafik
Læs om de grafiske elementer i vores visuelle identitet: De tre cirkler, kulissen og cirklen.
De tre cirkler
Erhvervsakademi Aarhus' bogmærke "de tre cirkler" kan bruges som en grafisk markør uden tilføjelse af navnetrækket. Dette tillader akademiet at kommunikere sin identitet uden at overeksponere logoet.
Kulissen
Kulissen er i dens opbygning en cirkel sammensat af prikker. Den er tænkt som en cirkel, hvorfra bogmærket udspringer. Kulissens vigtigste funktion er at forstærke bogmærkets symbolik, men den kan også bruges som et dekorativt element.
Cirkler
Cirkler i forskellige størrelser kan desuden fungere som et dekorativt grafisk element – brug fx runde billedfelter eller fuldfarvede eller transparente cirkler.
Skrifttyper
Læs om Erhvervsakademi Aarhus' primære og sekundære typografi.
Montserat
Akademiets primære typografi er Montserrat. Denne skriftfamilie rummer et bredt udvalg af versioner, hvilket giver adskillige skriftsnit at vælge imellem. En effektiv måde at skabe dynamik i teksten er ved at kombinere bold- og light-vægten af Montserrat i overskrifterne. Dette fremhæver enkelte fraser og giver teksten et mere dynamisk udtryk.
Lucida Sans
Akademiets sekundære typografi er Lucida Sans. Den anvendes som en supplerende typografi, hvis Montserrat ikke er en mulighed. Lucida Sans er en standardskrifttype, som findes på de fleste computere og egner sig derfor til brug i dokumenter, som skal sendes videre til andre.
Farver
Erhvervsakademi Aarhus skal genkendes på den grønne signaturfarve.
Nedenfor ses akademiets primære og sekundære farver. Disse farver anvendes i deres oprindelige form, men de kan også nedtones i procent til brug i elementer såsom tabeller, infografikker og cirkler.
Pdf med oversigt over farver og swatches til creative clouds kan hentes under "Download".
Primære farver
De 2 primære farver, som er i logoet.
Sekundære farver
De 5 sekundære farver.
Billedstil
Billeder spiller en afgørende rolle i opbygningen af Erhvervsakademi Aarhus' visuelle identitet. Gennem et veldefineret billedkoncept skaber vi en sammenhængende æstetik på tværs af forskellige medieplatforme og formidler budskaber og følelser til vores målgrupper.
Billederne skal afspejle akademiets virkelighed på en autentisk måde og formidle budskaber, der støtter op om akademiets kerneaktiviteter:
- Studiemiljø og undervisningsmetoder
- Forskningsaktiviteter
- Samarbejde med virksomheder
Billedstilen kan beskrives som positiv, engageret, farverig, social og fokuseret. Stilen er lys og venlig og gerne med flere stærke farver i et enkelt billede. Der skal være en blanding af "fluen på væggen" fornemmelse og billeder med fuld kontakt til beskueren. Øjenkontakt skal være smilende eller fokuseret (intens). Der skal være en fornuftig blanding af studerende der er sammen og har det sjovt eller hvor de er fokuserede på gruppearbejde eller undervisning. Og billeder hvor studerende sidder for sig selv og er koncentrerede om en bog eller lignende. Billederne skal være ryddet godt op, men skal ikke være polerede. Det er ok med lidt visuel ubalance og snapshot fornemmelse (med flash).
Papir til printproduktioner
Ved at bruge samme papir i erhvervsakademiets printproduktioner understøttes den visuelle sammenhæng.
Det anbefales at anvende papirtypen MultiDesign Original White – et ubestrøget papir af høj kvalitet.
MultiDesign Original White er FSC-certificeret, hvilket er verdens mest ambitiøse globale certificering til ansvarlig skovdrift og din sikkerhed for træ og papir fra veldrevne skove og andre ansvarlige kilder.
Vores trykkeri er Grafisk Forum, kontaktperson Line Bluhme Borgvardt.
Inspiration
Se vores designguide i brug på fx flag, sociale medier, web, roll-ups og i brochurer og kampagner.
Download