Computer Studerende Undervisning 0661

Generativ AI og læring - set fra it-studerendes perspektiv

Hvordan påvirker kunstig intelligens de studerendes læringsoplevelse? Lektor Mads Vestergaard Karkov Holst har gennem længere tid iagttaget it-studerendes arbejde med ChatGPT. 

Generativ tekstbaseret kunstig intelligens som ChatGPT påvirker læringen og arbejdsgang over hele verden, og for de studerende på Erhvervsakademi Aarhus har det også ændret måden at lave opgaver og lære på. 

For lektor og techekspert Mads Vestergaard Karkov Holst er det spændende at erfare, hvordan den ny teknologi forandrer studerendes læringsstrategier og hvordan de tænker og forholder sig til AI.

"Studerende er bevidste om, at læring kan være vanskelig, smertefuld og frustrerende, hvorfor de ofte søger lettere veje ved at bruge AI i læringen," siger han.

AI er ikke snyd eller en genvej

Mads oplever ikke, at de studerende føler, at de snyder ved at bruge AI i opgaveløsningen. De føler snarere, at AI optimerer læreprocessen og kan hjælpe dem til at arbejde hurtigere og smartere.

"Nyuddannede ønsker at bidrage på en smartere og mere effektiv måde. De løser opgaver ud fra en AI-tankegang: Kan jeg formulere problemet, så en AI kan hjælpe mig."

ChatGPT giver nyttige brugerindsigter

I en konkret opgave valgte it-arkitektstuderende at bruge ChatGPT til et virtuelt brugerinterview og simulere en bruger af et nyt it-system. Det virkede over al forventning.

"De fodrede ChatGPT med opgavens rammer og al deres viden om de kommende brugere - og vupti. Resultatet blev en flydende dialog, hvor ChatGPT levede svar så overbevisende, at de var umilige at adskille fra traditionelle interviews med mennesker."

Det handler om at stille de rigtige spørgsmål

Ifølge Mads Vestergaard Karkov Holst skal AI ses som et partnerskab, hvor man lader maskinen tage sig af produktionen, mens mennesket leverer den bagvedliggende tankeproces.

Derfor handler det ifølge lektoren om at blive dygtig til at udtrykke spørgsmål. Spørgsmål, der kan bruges til at udvikle en god prompting-teknik og dermed trylle forbedringer frem hurtigere og mere overbevisende end tidligere.

Materiale udarbejdet i projektet

Her finder du forskelligt materiale, du kan arbejde med eller inspireres af.

Efteruddannelse Kursist Laeser Studiemiljoe 2019 327

Artikel: Kunstig intelligens og udviklingen af nye arbejdsstrategier

Læs hele artiklen med vores IT-underviser, hvor du får alle hans observationer og erfaringer med de studerendes brug af kunstig intelligens.

Artikel om kunstig intelligens og femtidens medarbejdere
Efteruddannelse Kursister Webinar 2023 2072

Podcast: Generativ AI og studerende

Podcasten undersøger de studerendes brug af Gen AI. Hvad er det for en kunstig nattergal, der er fløjet ind i læringsrummet og studiegrupperne? Og hvordan udfordrer den kunstige intelligens de relationer, der er på spil i læringsrummet?

Hør en podcast om de studerendes brug af generativ AI

Mød de studerende

Se hvordan I som virksomhed kan møde eller få gavn af vores dygtige studerende ude i jeres virksomhed.

Company Day: Mød din kommende praktikant

Company Day: Mød din kommende praktikant

Til 'Company Day' kickstarter vores studerende deres søgning efter en praktikvirksomhed. Som virksomhed kan du møde studerende, som snart skal i praktik inden for jeres branche.

Company Day: Mød din kommende praktikant
Få en praktikant

Få en praktikant

Annoncér på vores jobportal og få fingre i en af de 5000 studerende, der hvert år skal i praktik.

Få en praktikant
Mød studerende og dimittender

Mød studerende og dimittender

Hjælp os med gæsteoplæg eller cases til opgaver – eller slå et job op til studerende eller dimittender på vores jobportal.

Mød studerende og dimittender

Bliv klogere på projektet

Vil du høre mere? Så kontakt:

Mads Vestergaard Karkov Holst

Telefon

7228 6355

Stilling

lektor