Generativ kunstig intelligens og studerendes læring
Forskningsprojektet undersøger, hvordan studerende anvender kunstig intelligens i deres læringsproces. På baggrund af den indsigt er der udviklet seks heuristikker, der skal støtte undervisere i at reflektere over og integrere brugen af generativ kunstig intelligens (GenAI) i undervisningen.
Projektet henvender sig til undervisere, der ønsker at eksperimentere med at integrere GenAI i deres undervisning, samt til underviserteams, der søger et fælles udgangspunkt for arbejdet med teknologiforståelse.
55 studerende fra Erhvervsakademi Aarhus har bidraget med over 150 læringsjournaler, som udgør projektets empiri og danner grundlaget for de seks heuristikker.
Heuristikkerne i projektet skal forstås som praktiske tommelfingerregler eller vejledende principper, der hjælper undervisere med at træffe beslutninger og løse problemer i undervisningssammenhæng.
AI-teknologien har overgået mine forventninger på en bemærkelsesværdig positiv måde og er blevet en integreret del af min måde at tænke løsninger på i min hverdag"
It-studerende på Erhvervsakademi Aarhus
De studerende er medforskere i projektet
Projektet bygger på en forståelse af, at studerende er innovative og i stand til at skabe og formidle deres egne historier, når de får den rette ramme og støtte.
De studerende er inddraget som medforskere, hvor de har eksperimenteret, evalueret og reflekteret over deres brug af GenAI i læringsprocessen.
“Vi er ikke studerende i det her projekt, vi er medforskere, og det er fedt at få lov at være så nysgerrig.“
Studerende på 2. semester af professionsbachelor i it-arkitektur
Mikroinnovationer i klasserummet
Forskningsprojektet er forankret i aktionsforskningstraditionen med det formål at skabe et miljø, der fremmer mikroinnovation i klasserummet, og lade disse mikroinnovationer være et udtryk for, hvordan de studerendes måde at lære på ændres, når de bruger generativ kunstig intelligens.
Det faglige indhold i faget 'digital kultur' er tilpasset, så det fokuserer på GenAI og de studerendes erfaringer med teknologien.
Inden for denne ramme har de studerende haft frihed til at udføre eksperimenter, der understøtter deres læring i andre fag, og de har selv valgt, hvilke fag eller læringsområder de vil fokusere på.
Klasserummet har bidraget til at fremme mikroinnovation gennem løbende konkurrencer, peer-to-peer feedback og fora, hvor individuelle eksperimenter drøftes og evalueres i fællesskab.
Workshops der fremmer de studerendes teknikker og læring
I løbet af semesteret har faget 'digital kultur' inkluderet fem moduler, hvor de studerende blev vejledt i læringseksperimenter og anvendelsen af GenAI.
Disse workshops omfattede både læringsteori og teknisk viden, herunder prompt-teknik, og havde til formål at gøre de studerende i stand til at reflektere over deres læring og teknologiens rolle i denne.
GenAI har indflydelse på, hvordan studerende tilgår læring – uanset faglighed.
For studerende handler anvendelsen af GenAI om at opnå bedre læring uden at snyde sig selv for læring – ved at finde den rette balance. Den indsats skal undervisere understøtte!
“GenAI er en katalysator for forandring i min læringsstil snarere end blot en teknologisk tilføjelse”
Studerende på professionsbachelor i IT-arkitektur.
6 heuristikker som refleksionsværktøj
De seks heuristikker er resultatet af projektets indsigt i, hvordan studerende anvender GenAI i deres læring.
Kunstig intelligens i undervisningen kalder på eksperimenter, ikke på retningslinjer.
Heuristikkerne er ikke en fast opskrift eller hands-on retningslinjer, men snarere et refleksionsværktøj, der hjælper undervisere med at planlægge og eksperimentere med GenAI i undervisningen. De understøtter også, at de studerendes perspektiver inddrages aktivt.
“We shape our tools and thereafter our tools shape us” - Marshall McLuhan, 1967.
Heuristikkerne er baseret på empirien fra de studerendes læringsjournaler og spejler samtidig anerkendte læringsteorier. De skal understøtte, at fundamentale faglige elementer forbliver i fokus, mens undervisningspraksis tilpasses, så GenAI bliver en naturlig del af læringslandskabet.
Projektets empiriske grundlag
Projektet præsenterer fem centrale kategorier og 13 undertemaer, der tilsammen udgør projektets empiri. Hver af de fem kategorier dækker over et væsentligt aspekt af de studerendes læringsoplevelse, mens temaerne uddyber og nuancerer de specifikke dynamikker, der er på spil heri.
Retningslinjer for udforskning af empirien
De forskellige kategorier og temaer i projektet er ikke isolerede, men indbyrdes forbundne aspekter af en kompleks læringskontekst. De kan ses som linser, der belyser forskellige perspektiver på GenAIs transformative indflydelse på uddannelsessektoren.
Undervisere og underviserteams, der ønsker at forstå de studerendes perspektiv som afsæt for videre didaktiske overvejelser, kan med fordel tage udgangspunkt i dette materiale. Det giver et unikt indblik i, hvordan studerende oplever, fortolker og anvender GenAI i deres læreprocesser.
Dyk ned i projektets 13 temaer
Nedenunder finder du et link med en opsummering af hvert tema, understøttet af citater fra de studerendes læringsjournaler, der giver et autentisk indblik i deres oplevelse af GenAI.
Vi opfordrer til, at du udforske temaerne med en nysgerrig tilgang.
Hvert tema rummer værdifulde indsigter, der kan inspirere refleksion over, hvordan teknologi redefinerer vores opfattelse af læring.
Udforsk temaerne herInspiration
Her finder du forskelligt materiale, du kan arbejde med eller blive inspireret af.