Generativ kunstig intelligens og studerendes læring
Forskningsprojektet giver et indblik i hvordan studerende bruger kunstig intelligens i deres læring. Ud fra den viden er der opstillet 6 heuristikker (anbefalinger) til refleksion og hjælp til undervisere til brugen af GenAI i undervisningen.
Projektet er målrettet den enkelte underviser, som gerne vil i gang med at eksperimentere med at integrere GenAI ind i egen undervisning. Eller for underviserteams, der ønske et fælles udgangspunkt for arbejdet med teknologiforståelse målrettet GenAI.
55 studerende på Erhvervsakademi Aarhus har deltaget og produceret mere end 150 læringsjournaler, der tilsammen udgør projektets empiri – og dermed belægget for de seks heuristikker (anbefalinger).
AI-teknologien har overgået mine forventninger på en bemærkelsesværdig positiv måde og er blevet en integreret del af min måde at tænke løsninger på i min hverdag"
It-studerende på Erhvervsakademi Aarhus
De studerende er medforskere i projektet
“Vi er ikke studerende i det her projekt, vi er medforskere, og det er fedt at få lov at være så nysgerrig.“ - Studerende på 2. semester af professionsbachelor i it-arkitektur.
Projektet tager udgangspunkt i, at studerende er innovative, og at de kan fortælle deres egen historie, hvis der skabes den rette ramme omkring dem.
Rammen for projektet er skabt ved at invitere de studerende ind som medforskere til at eksperimentere, evaluere, vurdere og reflektere om deres konstruktive anvendelse af GenAI i deres læringsproces.
På den baggrund er det faglige indhold på faget 'digital kultur' tilpasset, så faget nu fokuser på GenAI og de studerendes erfaringer med teknologien.
Her har de studerende frihed til at udføre eksperimenter, der skal støtte deres læring i semesterets andre fag, og de vælger selv, hvilket fag og læringsområde der skal fokuseres på.
Mikroinnovationer i klasserummet
Forskningsprojektet er forankret i aktionsforskningstraditionen med det formål at skabe et miljø, der fremmer mikroinnovation i klasserummet, og lade disse mikroinnovationer være et udtryk for, hvordan de studerendes måde at lære på ændres, når de bruger generativ kunstig intelligens.
Klasserummet fremmer mikroinnovation gennem løbende konkurrencer, peer-to-peer feedback og fora, hvor individuelle eksperimenter drøftes og evalueres i fællesskab.
Workshops der fremmer de studerendes teknikker og læring
I løbet af semesteret afholdes fem moduler under faget 'Digital Kultur', hvor de studerende får vejledning i deres læringseksperimenter samt i anvendelsen af GenAI.
I forbindelse med disse moduler undervises de studerende i både læringsteori og teknisk viden, herunder GenAI og prompt-teknik, for at blive klædt på til at reflektere over deres egen læring og teknologiens indflydelse herpå.
Hvorfor arbejde med heuristikker?
Fordi:
“GenAI er en katalysator for forandring i min læringsstil snarere
end blot en teknologisk tilføjelse” - studerende på professionsbachelor i IT-arkitektur.
Citatet repræsenterer et centralt tema i projektets empiri:
GenAI har indflydelse på, hvordan studerende tilgår læring – uanset faglighed.
For studerende handler anvendelsen af GenAI om at opnå bedre læring uden at snyde sig selv for læring – ved at finde den rette balance. Den indsats skal undervisere understøtte!
Kunstig intelligens i undervisningen kalder på eksperimenter, ikke på retningslinjer.
Det er derfor vigtigt for undervisere at overveje læringsaktiviteter, så fundamentale faglige elementer forbliver i centrum, mens nye læringsmetoder udvikles til at tage højde for GenAI som en integreret del af uddannelseslandskabet og læringsaktiviteterne.
De 6 heuristikker (anbefalinger)
Heuristikkerne herunder er et resultatet af den indsigt projektet har givet i læringsforløb, hvor studerende anvender GenAI.
Det er ikke en opskrift, guidelines, eller “hands on” (se disse guides nederst på siden).
Derimod er de designet som et refleksionsværktøj, der skal støtte undervisere, når de tilrettelægger læring og eksperimenterer med GenAI i undervisningen, samt sikre at der tages hensyn til de studerendes perspektiv på GenAI i tilrettelæggelsen af undervisningen.
Heuristikker, der udspringer fra empirien
“We shape our tools and thereafter our tools shape us.”
Citat af den Canadiske filosof og medieforsker, Marshall McLuhan, fra år 1967.
Projektet undersøger, hvordan studerende anvender GenAI som et værktøj i deres læringsprocesser.
Empirien består af de studerendes egne beretninger i form af deres læringsjournaler, der forklarer hvordan og under hvilke forhold de har integreret GenAI i deres læringsforløb.
Heuristikkerne er baseret på tolkninger af empirien fra forskningsprojektet og spejler sig i anerkendte læringsteorier. Læs mere om begge elementer længere nede på siden.
Retningslinjer til at forstå empirien
Når du dykker ned i disse kategorier og temaer, er det vigtigt at forstå, at de ikke blot er isolerede elementer, men snarere indbyrdes forbundne facetter af en kompleks læringskontekst.
De kan ses som linser, der hjælper med at belyse forskellige perspektiver på den transformative indflydelse, som GenAI har i uddannelsessektoren.
Vi opfordrer dig til at udforske disse kategorier og temaer med en nysgerrig tilgang, da de hver især rummer indsigter og muligheder for refleksion over, hvordan teknologi kan redefinere måden, vi tænker på og taler om “læring”.
Herunder er hvert tema kort resumeret sammen med en række citater direkte fra de studerendes læringsjournaler. Dette format er valgt, fordi det giver en god fornemmelse af de studerendes faktiske oplevelse af GenAIs rolle i deres læring.
Inspiration
Her finder du forskelligt materiale, du kan arbejde med eller blive inspireret af.