EDUGreen: Entreprenørskab og Bæredygtighed i Uddannelser
I EDUGreen projekter undersøger vi, hvad bæredygtighedskompetencer er, og hvordan de kan udvikles med udgangspunkt i den eksisterende viden om entreprenørielle kompetencer og entreprenørielt mindset.
Projektets baggrund og formål
Baggrunden for projektet er den stigende kompleksitet i verden og behovet for at kunne tackle komplekse problemstillinger og bidrage til en bæredygtig fremtid. Formålet med EduGreen er at undersøge, hvilke kompetencer der er nødvendige for at kunne arbejde holistisk med bæredygtighed, og hvordan vi kan integrere arbejdet med bæredygtighedskompetencer i vores undervisning og læring.
I projektet vil vi udvikle en fælles forståelse for uddannelse i bæredygtighedskompetencer gennem en fælles entreprenøriel ramme, vejledninger, aktiviteter og evt. værktøjer til implementering af bæredygtig udvikling og fremme en institutionel integration af bæredygtig udvikling gennem en entreprenøriel tilgang.
Formålet er i tråd med EAAAs nuværende strategiske rammekontrakt med fokus på uddannelse af innovative og kompetente dimittender, der kan bl.a. kan arbejde med bæredygtighed og grøn omstilling samt bringe både faglige og personlige kompetencer i spil, jf. EAAAs fokus på 21stCentury Skills.
Resultater
Det forventede resultat af projektet er at levere værktøjer og relevante praksisser (f.eks. en værktøjskasse/læringsaktiviteter) for, at kompetencer (viden, færdigheder og holdninger) inden for bæredygtig udvikling kan integreres og udvikles i praksis inden for EAAAs nuværende uddannelser og pædagogiske platform og implementeres med vejledninger og forslag til læringsaktiviteter, der hjælper underviserne til at udvikle de studerendes kompetencer i bæredygtig udvikling og entreprenørskab og deres evne til at virke som forandringsagenter.
Vidensprodukter
Et litteraturstudie for at kortlægge eksisterende viden/forskning/empiri om bæredygtighedskompetencer
Vejledninger til, hvordan undervisere kan styrke deres arbejde med de studerendes bæredygtighedskompetencer gennem læringsaktiviteter.
Undervisningsmetoder og læringsaktiviteter og evt. udvikling af en værktøjskasse til anvendelse i undervisningen for at udvikle de studerendes bæredygtighedskompetencer
Samarbejde
Projektet inddrager løbende relevante samarbejdspartnere, både internt og eksternt, og andre uddannelses- og videns institutioner.
Projektperiode
Projektperiode: August 2024 til August 2026