Få dine kunder til at elske din webshop
Kan Content Marketing forbedre brugeroplevelsen i e-handel? Forskningsprojektet undersøger, om man ved at anvende Content Marketing kan forbedre brugeroplevelsen i e-handel med målet om at øge kundeloyalitet og salg i webshops.
Det undersøges, om det er muligt at skabe en kunderejse, der på en og samme tid opleves som personlig, målrettet den enkelte besøgende, men som samtidig er generisk, således at tiltagene vil kunne anvendes af andre webbutikker end webshoppen, der deltager i projektet.
Content Marketing forbedrer købsflowet i webshops
Hvad sker der, hvis en webshop i stedet for traditionel push-markedsføring anvender Content Marketing i webshoppens købsflow? Det vil dette projekt undersøge.
Content Marketing kan beskrives som en strategi, der fokuserer på at skabe værdifulde oplevelser for målgruppen. Modsat traditionel markedsføring handler det ikke om at sælge sit produkt, men om at give målgruppen værdifuld information, som kan være med til uddanne og underholde målgruppen.
Et eksempel herpå er byggemarkeder, hvor man på hjemmesiden kan se små film om, hvordan man bygger et legehus til sit barn. De forsøger ikke at sælge materialerne, men bidrage med idéer og manualer til, hvordan man kan bygge det.
Projektets hypotese er, at hvis en webshop anvender Content Marketing i sit købsflow, vil de opnå en større viden om deres kunders behov. Med den viden vil købsrejsen i højere grad kunne personaliseres. Personaliseringen er med til at fastholde kunderne, hvorved webshoppen opnår mersalg og mulighed for højere kundeloyalitet.
Ny viden om personaliserede købsflow
Projektet munder ud i ny viden om, hvordan man kan skabe personaliserede købsflow ved hjælp af Content Marketing i en webshop. Denne viden vil resultere i en businesscase, som beskriver forløb og resultater til webbutikker og til brug i undervisningen på Erhvervsakademi Aarhus.
I projektet vil der bl.a. foretages usability-tests på Webapotekets hjemmeside for at belyse, hvordan kunderne opfatter købsflowet, afholdes workshops (for Webapoteket og kunder) for at undersøge, hvad der sker, når kunderne besøger webshoppen og implementering af udviklede tiltag.
Samarbejde med Webapoteket
I projektet er der indgået et samarbejde med Webapoteket.
Webapoteket er et online apotek, som har indvilget i at implementere Content Marketing-tiltag i deres webshop for at højne salg og loyalitet i deres webshop.
Projektperiode
- Projektperiode: august 2015 - december 2016
Bliv inspireret
Dyk ned i vores andre praksisnære projekter og e-bøger.