Business i balance
Til dig, der som HR- eller uddannelsesansvarlig ønsker inspiration til, hvordan I proaktivt kan adressere stress i organisationen og styrke fokus på forebyggelse som et fælles ansvar.
Forebyggelse og håndtering af stress er åbenlyst en vigtig opgave – af hensyn til både det enkelte menneske, virksomhed og samfund.
Vi ved det godt.
Stress har store menneskelige omkostninger både på jobbet og privat. Og det kan koste virksomheden dyrt i form af sygefravær og lavere produktivitet.
En analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og HK peger på, at vi ville kunne øge arbejdsudbuddet i Danmark med mere end 11.000 fuldtidspersoner, hvis vi som samfund lykkedes med at nedbringe arbejdsrelateret stress med 20 %.
Men det er komplekst - og dét, der er den optimale løsning i én virksomhed, er ikke nødvendigvis det rigtige i en anden.
Som HR-professionel er det helt sikkert en problematik, du møder.
Hvordan ser stress-beredskabet ud i din virksomhed, og hvilken rolle spiller HR i forebyggelse, håndtering og opfølgning på stress i organisationen? Hvordan taler I om det, der er svært?
Hvilket scenarie ligner I mest?
Tag et kig på de tre scenarier herunder til inspiration. De beskriver forskellige niveauer af parathed til at forebygge og håndtere stress i organisationen.
I praksis vil der selvfølgelig være overlap imellem de tre scenarier, ligesom de vil findes i et væld af andre varianter. De er alene ment som inspiration til refleksion over egen praksis.
Hvem ligner I mest, og er I der, hvor I gerne vil være?
Er I der, hvor I gerne vil være?
Måske har du taget stilling til, hvilket scenarie ovenfor der minder mest om situationen i din virksomhed?
Eller er I der, hvor I gerne vil være?
Hvis ikke - hvem kan du så sætte dig sammen med for at drøfte proces, beredskab og jeres parathed til at forebygge og håndtere stress?
Hvem I jeres organisation kan I gå til for at have mere fokus på emnet?
HR’s rolle i stressforebyggelse kan se ud på mange måder. I dialogen og samarbejdet med andre nøglepersoner, kan I skabe et godt afsæt for vigtige indsatser på alle niveauer i organisationen. Et godt afsæt for at udbrede den nødvendige viden, skabe overblik over konkrete handlemuligheder, forebyggende indsatser - og ressourcer, der kan hjælpe, når behovet opstår.
Og ikke mindst for at fremme en kultur, hvor vi tør kigge indad, og hvor der er god plads til ærlige samtaler om, hvordan vi egentlig går og har det.
Tips til at forebygge og håndtere stress
Hjælp lederen med at hjælpe medarbejderen godt tilbage på jobbet
Hellere forebygge end helbrede.
Men hvis skaden er sket, er der en række indsatser, som kan medvirke til, at medarbejderen kan vende godt og sikkert tilbage på jobbet efter en stress-sygemelding.
Her kan HR og andre aktører bidrage med den nødvendige viden og relevante værktøjer, så lederen er klædt godt på til at støtte op om medarbejderens tilbagevenden til jobbet.
Eksempler på værktøjer:
- Lave en plan for, hvordan medarbejderen gradvist kan komme tilbage til jobbet. Hvilken arbejdstid og type af opgaver, vil det være passende at starte med?
- Tale hyppigt sammen om, hvordan det går med planen og justere løbende, hvis der er behov for det.
- Sørge for at der er ro, der hvor medarbejderen skal sidde
- Være opmærksom på den sygemeldtes kolleger og sørge for, at de ikke belastes for meget
- Lære af situationen og vurdere, hvad der kan gøres for at forebygge fremover
Kilde: Arbejdstilsynet
Pas på både medarbejder og leder
Som i andre krisesituationer er det vigtigt, at lederen også tager hånd om egne reaktioner i forløbet med en stressramt medarbejder.
For at kunne bevare overblikket og være der for både den stressramte og dennes kolleger, er det en god ide, at lederen tilbydes eller søger professionel sparring,
Det bidrager til at vedkommende kan guides til det bedst mulige forløb under de givne omstændigheder. Hvis muligt af samme professionelle rådgiver, som har dialogen med den stressramte - naturligvis under hensyntagen til rådgivers fortrolighed.