Med kurset bliver du i stand til at varetage virksomhedens analyseopgaver med udgangspunkt i virksomhedens behov.
Vi er på vej ind i en tid, hvor applikationer til dataanalyse danner grundlag for optimering, kundeoplevelser og bæredygtig udvikling.
Men hvordan tager du bedst muligt disse nye muligheder i brug i din organisation?
For at træffe beslutninger om hvilke digitaliseringer, der giver mening at investere i, har virksomheder brug for et klart mål og et overblik over hvordan man vil udnytte data. På den måde bliver det nemmere at skabe forandring i organisationen og få medarbejdere og partnere til at købe ind i processen.
Du opnår både generel forretningsforståelse og helt specifik forståelse for dataanalysens værdiskabelse i din egen organisation, der giver dig et stærkt grundlag for at identificere hvilke analyser der er mest værdiskabende - og ud fra det udarbejde en målrettet strategi eller indsats.
Helt konkret bliver du klogere på:
- Datadrevet indsamling af relevant information, der kan danne grundlag for handling.
- Tilrettelægge dataanalyse med udgangspunkt i eksisterende datasæt og skabe relevante primære data vha. undersøgelser (surveys).
- Vurdere datakvalitet i forhold til validiteten og formålet med dataanalysen.
- Foretage datavalidering af datasæt som forberedelse til analyse med fx Excel værktøjer.
- Analysere både deskriptiv og inferentiel statistik til at belyse sammenhænge.
- Anvende relevante værktøjer til analyse og præsentation af data via Dashboard, Pivot og/eller Power Pivot af fx Nøgletal, Afvigelsesrapporter, KPI’er mv.
Kurset er for dig, som arbejder med virksomhedens økonomi, ledelse og HR eller markedsføring, fx som medarbejdere, controller, konsulent, koordinator, partner, chef eller lignende. Eller for dig, der arbejder med analyse opgaver eller ser din fremtidige karriere inden for analysefeltet.
Vi anbefaler at du har grundlæggende færdigheder i at arbejde med regneark fx Microsoft Excel eller lignende.
7 kursusdage med viden og værktøjer til at visualisere værdiskabende data
I undervisningen får du kendskab til værktøjer til at analyse og præsentere data med fx Pivot eller Power Pivot i Excel til at udarbejde KPI’er. Du lærer også at koble analyseindsatsen sammen med præsentations- og beslutningsstøtteværktøjer til gavn for organisationens strategi og struktur.
Undervisningen sker i en vekselvirkning mellem teori og praksis. Der vil være oplæg fra underviseren, dialogbaseret undervisning, aktiviteter mellem deltagerne og erfaringsudveksling i grupper.
Vi arbejder med aktuelle analyseopgaver med udgangspunkt i dig og din hverdag. I undervisningen får du rig mulighed for at sparre med medstuderende og undervisere om, hvordan du bedst løser dine dine arbejdsopgaver.
Det kan du, når du er færdig
- Analysere datasæt med udgangspunkt i analysens formål.
- Formidle konklusioner af dataanalyser til relevante interessenter.
- Indgå i faglige og tværfaglige samarbejder om dataanalyse.
- Udvikle egen praksis i relation til planlægning og gennemførelse af analyseopgaver.
Enkeltstående kursus, eller hel uddannelse
Du kan tage 'værdiskabende dataanalyse- og formidling' som et enkeltstående kursus.
Eller du kan bruge det som en del af en hel akademiuddannelse i økonomi- og ressourcestyring.
Kurset kan også indgå som valgfag på andre akademiuddannelser.
Eksamen og ECTS
Forløbet afsluttes med en eksamen. Du bedømmes efter 7-trinsskalaen.
'Værdiskabende dataanalyse- og formidling' giver 10 ECTS-point.
Tilmeld dig hurtigst muligt
Tilmeldingsfristen er 14 dage før startdato. Hvis tilmeldingsknappen er synlig - også efter fristen - betyder det, at du stadig kan nå at tilmelde dig, fordi vi har ledige pladser. Vi opfordrer dog altid til, at du tilmelder dig i så god tid som muligt for at sikre oprettelse af faget.