Lederuddannelse forandrede Jan: ’Jeg er en anden i dag’
Lederuddannelse har lært Jan at kommunikere bedre og bidrage til strategien i Grønlands største forsyningsvirksomhed.
Jan Hagberg blev leder med 13 ansatte under sig uden nogen forudgående lederuddannelse. Det har han nu, og det er han glad for.
”Jeg har fået så meget ud af det. Først og fremmest er jeg blevet bedre til at kommunikere,” fortæller 54-årige Jan Hagberg, der har en baggrund som faglært elektriker og specialist indenfor maskiner til medicinalindustrien.
Blev leder ved et tilfælde
I seks år har han boet og arbejdet i Grønland med sin hustru, der er sygeplejerske.
Han blev leder ved et tilfælde i Grønland efter ni måneder som elektriker hos den lokale el-installatør, fik han job som butikschef i den lokale Jysk, i Qaqortoq.
”Her gik det op for mig, at jeg syntes det var sjovt at være leder. Det var spændende at udvikle mennesker og sørge for, at de har en god hverdag,” fortæller Jan.
Læs mere om lederuddannelsen i Grønland her
Fra butikschef til driftsansvarlig i Grønlands største forsyningsvirksomhed
Lederrollen lå naturligt til Jan, og efter ni måneder i boligkæden blev han tilbudt en stilling som driftsansvarlig i Grønlands største forsyningsvirksomhed.
Nukissiorfiit beskæftiger 388 ansatte i de 17 byer og 53 bygder, som selskabet forsyner med vand, el og varme.
Her fik Jan 13 ansatte under sig, der primært var maskinmestre, vvs’ere, skibsmontører og elektrikere som ham selv.
Chef tilbød lederuddannelse
Efter et halvt år i stillingen foreslog chefen under en MUS-samtale Jan at tage en lederuddannelse. Et tilbud, han straks tog imod og har været glad for.
”Jeg gik ud af 9. klasse for at blive elektriker, så det var nyt for mig at uddanne mig på videregående niveau,” siger han.
Uddannelse forandrede Jan
Uddannelsen tog tre år på deltid.
”Jeg har fået en helt ny tankegang og opfattelse af lederrollen. Jeg har fået en meget bedre forståelse for modstand og hvad der motiverer. Jeg har også fået en god indsigt i organisationer og strategier. Nu ved jeg bedre, hvad der ligger af overvejelser bag beslutninger i organisationen.”
Jan vil faktisk gå så langt til at sige, at forløbet har forandret ham.
”Der er så mange ting, der er gået op for mig. Jeg er en anden person, end da jeg startede på uddannelsen.”
Mere tryg når direktøren kommer forbi
Jan siger, at forløbet har gjort ham til en bedre bidragyder på jobbet.
”Nu er jeg mere tryg, når direktøren kommer forbi. Nu kan jeg bedre tale med om ting.”
For tiden arbejder firmaet på en ny strategi.
”Her er jeg med på holdet,” siger Jan og uddyber.
”Nu kan jeg komme med input til, hvordan vi fremmer kulturen og talenterne. Jeg kan samarbejde med direktionen og bidrage med noget brugbart.”
Hovedopgave til 12-tal
I sin afsluttende opgave skrev Jan om, hvordan Nukissiorfiit med nye arbejdsgange og retningslinjer kan forbedre eftersyn og vedligehold af firmaets elværker, vandværker, varmeværker og vandkraftværker.
Meget af planen er i dag i brug og Jan fik 12.
”Jeg lagde rigtig mange kræfter i opgaven og er megastolt over resultatet.”
Lært at skære ind til benet
Midt under sit uddannelsesforløb var Jan ved at få stress. Med hjælp fra sin chef reducerede Jan to-do-listen fra 50 1. prioritetsopgaver til fem.
”Det lærte jeg på lederuddannelsen.”
Nu leder uden personaleansvar
Med ny viden kommer nye erkendelser. I slutningen af sit uddannelsesforløb valgte Jan at veksle sin stilling fra driftsansvarlig, til distriktskoordinator uden personaleledelsesansvar.
”Det er fedt at være med i ledergruppen, men jeg har også opdaget, at jeg ikke behøver at have 20 ansatte under mig. Jeg manglede at være eksperten,” fortæller Jan, der vil læse videre, denne gang til el-installatør.