Opnå kompetencer i at anvende centrale metoder og redskaber i praksis, der knytter sig til markeds- og forretningsforståelse i ejendomsmæglerbranchen.
På kurset lærer du fx at udarbejde en samlet situationsanalyse for ejendomsmæglervirksomheden, hvor der ses på interne og eksterne aspekter. På den måde opnår I et strategisk overblik over virksomhedens situation og position i ejendomsmæglerbranchen.
Du opnår kompetencer til at identificere ejendomsmæglervirksomhedens kernekompetencer og evne til at skabe værdi for kunderne, hvilket gør dig i stand til at kortlægge mulige indsatsområder og tiltag for at stå stærkere over for konkurrenterne i ejendomsmæglerbranchen.
På kurset kommer vi omkring følgende emner:
- Ejendomsmæglerbranchens struktur og samspil med omverdenen
- Strategisk analyse til opnåelse af markeds- og forretningsforståelse
- Den komplekse kundestruktur i ejendomsmæglerbranchen
- Mulighederne indenfor digital kundekommunikation på ejendomsmarkedet
Tag som enkeltstående kursus, eller som del af en hel akademiuddannelse på niveau med en HD 1. del.
Det kan du, når du er færdig
Når du er færdig med 'markeds- og forretningsforståelse af ejendomsmæglerbranchen', kan du:
- Gennemføre analyser for ejendomsmæglervirksomhedens samlede omverden - herunder af ejendomsmæglerbranchen og virksomhedens konkurrenter.
- Vurdere ejendomsmæglervirksomhedens kunder og den købsadfærd, som knytter sig til handel af bolig og anvende denne indsigt som baggrund for en dybere kundeanalyse.
- Analysere ejendomsmæglervirksomheden med henblik på at kunne identificere dens kernekompetencer og evne til at skabe værdi for kunderne – samt deraf at kunne vurdere ejendomsmæglervirksomhedens position i markedet.
- Gennemføre en samlet situationsanalyse for ejendomsmæglervirksomheden med interne og eksterne aspekter til anvendelse af et strategisk overblik over virksomhedens situation i ejendomsmæglerbranchen.
- Identificere de vigtigste indsatsområder samt kunne fremsætte nye centrale og praktiske tiltag.
- Anvende digital kommunikation i ejendomsmæglervirksomheden samt kunne vurdere og bidrage til markedsføring og digital markedskommunikation.
- Indgå i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser relateret til markeds- og forretningsforståelse i ejendomsmæglerbranchen.
- Vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille, vælge og justere arbejdsgange og arbejdsprocesser relateret til markeds- og forretningsforståelse i ejendomsmæglerbranchen.
- Formidle praksisnære markeds- og forretningsrelaterede problemstillinger og løsningsmuligheder internt i ejendomsmæglervirksomheden samt til kunder og andre samarbejdspartnere.
Enkeltstående kursus, eller hel uddannelse
Du kan tage 'markeds- og forretningsforståelse af ejendomsmæglerbranchen' som et enkeltstående kursus.
Eller du kan bruge det som valgfag på en hel akademiuddannelse i finansiel rådgivning.
Kurset kan også indgå som valgfag på andre akademiuddannelser.
Eksamen og ECTS
Du afslutter forløbet med en eksamen. Du bedømmes efter 7-trinsskalaen.
'Markeds- og forretningsforståelse af ejendomsmæglerbranchen' giver 5 ECTS-point.